'Elevate, Accelerate: Together We Rise' is het thema van de Women in Exhibitions World Summit, die plaatsvindt op 8 en 9 juli in Excel London. Meer dan 200 professionals uit de internationale beurs- en evenementenbranche zullen bijeenkomen om inclusief leiderschap, samenwerking en innovatie te bespreken en te versterken. Het evenement wordt georganiseerd door Women in Exhibitions, een organisatie die zich inzet voor diversiteit, gelijkheid en inclusie (DEI) binnen de sector.
Gerben Baaij, tot voor kort directeur van Dordrecht Marketing & Partners, uit in R&T Magazine kritiek op het huidige beleid rondom toerisme in Amsterdam. Volgens hem is het weren van cruiseschepen 'zo ongelooflijk voor de bühne' en levert het geen wezenlijke bijdrage aan het bestrijden van overtoerisme of ervaren overlast in de stad.
Live Nation Entertainment gaat de komende anderhalf jaar 1 miljard dollar (875 miljoen euro) investeren in de bouw of opening van 18 nieuwe muziekpodia in de Verenigde Staten. De nieuwe locaties variëren van intieme clubs tot grote openluchttheaters. Met deze investering wil Live Nation de toegang tot live muziek vergroten voor fans buiten de grote steden.
Twee van de grootste Nederlandse concertorganisatoren, Friendly Fire en Loud Noise, treden samen op om grootschalige metalconcerten en festivals in Nederland te organiseren. De samenwerking is gericht op het versterken van het aanbod van hardere muziekgenres en het brengen van nog grotere metalacts naar Nederlandse podia.
In 2024 was het aandeel uitverkochte concerten en clubavonden bij de Nederlandse poppodia lager dan een jaar eerder, ondanks een forse toename van het totale aantal bezoeken. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van de Vereniging Nederlandse Poppodia en -Festivals (VNPF), die de gegevens van 56 aangesloten podia analyseerde.
Better Stands, een initiatief dat de overgang van eenmalige naar herbruikbare beursstands wil versnellen, is sinds 6 juni wereldwijd beschikbaar voor de evenementenbranche. De officiële lancering vond plaats tijdens UFI’s European Events Week in Thessaloniki, Griekenland. Hiermee kunnen organisatoren, dienstverleners, locaties en brancheverenigingen wereldwijd het raamwerk adopteren dat inzet op duurzaamheid en afvalvermindering binnen de sector.
Frisdrankmerk fritz-kola lanceert tijdens het Best Kept Secret festival, dat start op 13 juni in Hilvarenbeek, een nieuw cultureel platform: fritz-kolab. Met dit initiatief wil het Duitse merk kunstenaars een podium bieden en zo actief bijdragen aan de culturele beleving op festivals en evenementen.
Wolfram Diener, voorzitter en CEO van Messe Düsseldorf Group, is door de Board of Directors van UFI, de wereldwijde branchevereniging voor de beursindustrie, verkozen tot voorzitter voor de termijn 2026-2027. Hij zal in november 2025 toetreden tot het zogeheten UFI Presidential Trio als incoming president en wordt officieel voorzitter tijdens het 93ste UFI Global Congress in Bahrein, dat in november 2026 plaatsvindt.
De Britse politiek heeft op 4 juni tijdens SXSW London een fan-gebaseerde beoordeling van de live-muzieksector gelanceerd, met als doel de duurzaamheid van zogenaamde grassroots locaties te verbeteren en het voortbestaan van de Britse muziekindustrie te waarborgen. De aankondiging werd gedaan door Dame Caroline Dinenage, voorzitter van de Culture, Media and Sport Committee van het Lagerhuis.
Het popfestival Cowchella in Cowbridge, Wales moest op last van de organisatie achter het Amerikaanse Coachella-festival haar naam veranderen vanwege auteursrechtelijke overwegingen. De organisatoren, onder wie Ian ‘H’ Watkins van de popgroep Steps, hebben het festival nu omgedoopt tot Moo-La-La Festival.
Eventplatform Swapcard heeft een nieuwe kunstmatige intelligentie-functie geïntroduceerd die exposanten helpt om kwalitatief betere leads te identificeren tijdens evenementen. De functie, genaamd 'AI Recommended Leads', scoort bezoekers op basis van hun werkelijke betrokkenheid met exposanten en hun merken, waardoor organisaties zich kunnen richten op de meest veelbelovende prospects.
Na tien jaar TicketBox van de Staatsloterij en twintig jaar Eventim Nederland, start Henk Schuit een nieuw hoofdstuk als zelfstandig adviseur in de live-entertainmentsector. Met de lancering van Adviesbureau Henk Schuit (AHS) biedt hij zijn ruime ervaring en internationale netwerk aan als strategisch adviseur, interim-manager en lid van adviesraden of raden van commissarissen.
ExCeL London en cateringpartner Levy UK+Ireland markeren hun 25-jarige samenwerking met de lancering van een vierdelige, 'Netflix-geïnspireerde' documentaire. De serie biedt een uniek kijkje achter de schermen bij de organisatie van een grootschalige evenement en de rol die beide partijen daarin spelen.
De internationale cybersecurity-conferentie InCyber Forum heeft de lancering van haar eerste Amerikaanse editie uitgesteld vanwege de onvoorspelbare politieke en economische situatie in de Verenigde Staten. Het evenement, dat gepland stond voor 17 en 18 juni in het Henry B. González Convention Center in San Antonio, zou naar verwachting zo’n 5.000 professionals uit de wereldwijde cybersector trekken.
ARTIS en Rabobank Amsterdam zijn een meerjarige samenwerking gestart om natuurbeleving voor een brede groep Amsterdammers toegankelijker te maken. De lokale bank ondersteunt dit gedachtegoed door de komende drie jaar een aanzienlijk deel van haar coöperatief dividend te investeren in het partnerschap. De overeenkomst werd op 26 mei ondertekend en is gericht op het inspireren van inwoners om in actie te komen voor een leefbare planeet.
Het Hello Festival in Emmen gaat een samenwerking aan met Feestfabriek Alles Komt Goed BV, de organisatie achter het bekende festival Zwarte Cross. Door deze samenwerking wil Hello Festival de stijgende kosten in de festivalwereld het hoofd bieden en het evenement ook de komende jaren betaalbaar houden voor bezoekers.
Airbnb slaat de handen ineen met Lollapalooza van Live Nation om unieke fanervaringen te creëren op de festivals in Berlijn, Chicago, São Paulo en Mumbai. Met deze samenwerking kunnen bezoekers niet alleen overnachten via Airbnb, maar ook exclusieve ‘Airbnb Experiences’ boeken die hen dichter bij de muziek en artiesten brengen.
Amsterdam bezet de zevende positie op de vorige week gepubliceerde economische impact ranglijst van ICCA. In 2024 ontving de hoofdstad 57.945 congresdeelnemers verspreid over 94 internationale, over meerdere landen roulerende associatiecongressen met meer dan vijftig deelnemers. Daarmee realiseerde de stad een economische opbrengst van 209 miljoen euro.
Hardtechno-event Verknipt keert op zaterdag 19 juli terug naar de Johan Cruijff ArenA in Amsterdam met een ambitieus doel: het vestigen van een nieuw Guinness World Record voor de grootste lasershow ter wereld.
Investeringsmaatschappij Blackstone heeft het verkoopproces van Clarion Events officieel in gang gezet, meldt Reuters. Dit gebeurt op een moment waarop de internationale markten na weken van volatiliteit weer tekenen van herstel vertonen. De verkoop geldt als een belangrijke test voor de overnamemarkt, die recent nog werd afgeremd door economische onzekerheid en handelsmaatregelen van de Verenigde Staten.